Sunday, 8 December , 2019

News.kozaninet.gr

Ενημέρωση χωρίς όρια

Με τη γλώσσα της αλήθειας

Άρθρο του Συντ. Ομάδα On Ιούνιος - 10 - 2009

200px-satellite_image_of_greece

Από συνέντευξη του κ. Ν. Μέρτζου, προέδρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
στη δημοτική Τηλεόραση «TV 100″
(επιλεκτικά αποσπάσματα)

«Η έκθεση Μέγερ, η οποία ενεκρίθη από την Επιτροπή Εξωτερικών Σχέσεων και Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου λέει τρία πράγματα. Πρώτον, ότι οι διαπραγματεύσεις για την ένταξη των Σκοπίων έχουν καθυστερήσει κατά πρωτοφανή τρόπο τρία χρόνια, αφ` ης στιγμής η χώρα αυτή εκρίθη υποψηφία προς ένταξη. Άρα είναι καιρός να αρχίσουν. Δεύτερον, ότι τα Σκόπια και η Αθήνα οφείλουν να προχωρήσουν σε ένα συμβιβασμό ώστε να μην υπάρχει εμπόδιο για την πορεία των Σκοπίων προς την ένταξη. Δε λέει τίποτε άλλο. Και το τρίτον, θέτει ορισμένους όρους και προϋποθέσεις που είναι δυσμενείς προς την Ελλάδα, ή εν πάση περιπτώσει δε λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά δεδομένα. Η έκθεση αυτή ενεκρίθη με σαρωτική πλειοψηφία: ψήφισαν 67 υπέρ, επτά (οι Έλληνες Ευρωβουλευτές) κατά και δύο αποχές».
…………………………
«Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν ασκεί εξουσία στην Ε.Ε. Έχει ορισμένες αρμοδιότητες, επί του προκειμένου κάνει μία εισήγηση, μία σύσταση, επί παραδείγματι, να το πούμε σωστότερα, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προς το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων των Υπουργών των Εξωτερικών και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των αρχηγών κρατών και Κυβερνήσεων της Ε.Ε. Τα δύο αυτά Όργανα είναι που αποφασίζουν, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κυρίως, αυτό που λένε Συμβούλιο Κορυφής
…………………………
«(Ο Μέγερ) Είναι συντεταγμένος με τις απόψεις των Σκοπίων, είναι μεθοδικός, επίμονος και διαχειρίζεται αυτή την υπόθεση τα τελευταία πέντε τουλάχιστον χρόνια ως συνήγορος των Σκοπίων. Ανοιχτά συνήγορος των Σκοπίων, δεν το κρύβει ο άνθρωπος. Αυτά πιστεύει. Οι Ευρωβουλευτές τώρα πιστεύουν αυτά εδώ τα τετριμμένα, είναι ένα μικρό Κράτος, ανήμπορο, ότι αν καταρρεύσει αυτό ή δεν ενταχθεί θα υπάρχει μια γενικότερη αποσταθεροποίηση στα Βαλκάνια. Δεν κοιτάζουν ότι άμα μπει θα αποσταθεροποιηθεί και η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Βαλκάνια. Εν πάση περιπτώσει, αυτή είναι η αντίληψή τους. Αλλά ήθελα να πω, ότι a contrario, όπως έλεγαν οι Λατίνοι, δηλαδή εξ αντιθέτου, προκύπτει ένα άλλο συμπέρασμα. Ότι ενώ ο κύριος Μέγερ λειτουργεί και ενεργεί συστηματικά και, όπως είδαμε, αποτελεσματικά υπέρ των Σκοπίων, δυστυχώς η ομάδα των Ελλήνων Ευρωβουλευτών – δεν υποτιμώ, προς Θεού, ούτε διανοούμαι να αμφισβητήσω τον πατριωτισμό τους ή τις ικανότητές τους – δεν ενεργεί συντεταγμένα και αποδεδειγμένα πλέον δεν ασκεί καμιά επιρροή – εκτός από τις κομματικές εντάξεις – στα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Δεν ξέρω εάν τα έχει ενημερώσει καλά, εάν έχει κάνει προσπάθειες. Ξέρω ότι είναι μηδέν το αποτέλεσμα, λόγια παχιά».
…………………………
(Σχόλια σε βίντεο των Σκοπιανών που πρόβαλε η ΕΡΤ3, όπου παρουσιάζεται ο Θεός ως «Μακεδόνας» και… αποκαλύπτει ότι οι «Μακεδόνες» είναι οι γενάρχες της λευκής φυλής).
«Είναι ο περιούσιος λαός, και από αυτούς κατάγονται όλοι οι λευκοί λαοί μέχρι τη θάλασσα της Ιαπωνίας και βέβαια μέχρι το Βερίγγειο πορθμό και τον Ειρηνικό, διότι συμπεριλαμβάνει και τους Αμερικανούς. Ας μην το διακωμωδούμε γιατί τους λυπάμαι. Συμπαθάτε με δηλαδή, τους συμπονώ τους ανθρώπους. Τι δείχνει τώρα; Δείχνει έναν λαό τελείως ανώριμο, ανερμάτιστο, ο οποίος είναι έρμαιο ενός καθεστώτος ολοκληρωτισμού και τρομοκρατίας που δε διεκόπη ποτέ, δηλαδή έχει μια συνέχεια, από τον καιρό του κομμουνιστικού καθεστώτος. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Υπάρχουν ισχυρότατες φωνές μέσα, σοβαρών ανθρώπων, δημοσιογράφων, πολιτικών, καθηγητών, ακαδημαϊκών, οι οποίες προβάλλουν ενστάσεις σε όλο αυτό το παραλήρημα, αλλά καταπνίγονται. Πρόσφατα ο Λιούμπομιρ Φρτσκόφσκι, ο οποίος είναι καθηγητής νομικής σχολής και διετέλεσε διαπραγματευτής με την Αθήνα για την ονομασία και επίσης Υπουργός Εξωτερικών των Σκοπίων, καταδικάστηκε σε πρόστιμο βαρύτατο -για τα μέτρα εκείνης της εποχής αλλά και της χώρας- 35.000 ευρώ, διότι υπέσκαψε, λέει, τον μακεδονισμό. Είναι παρανοϊκά. Αυτός ο άνθρωπος έχει προειδοποιήσει, ότι εάν συνεχιστεί αυτή η ιστορία εναντίον της Ελλάδος, σε δύο χρόνια το Κράτος αυτό θα διαλυθεί. Όχι θα υποστεί κρίση, θα διαλυθεί. Τα λέει άνθρωπος ο οποίος κυβέρνησε τον τόπο».
…………………………
(Σχόλια στην ανάληψη της προεδρίας των Η.Π.Α. από τον κ. Ομπάμα, εάν θα ακολουθήσει την ίδια πολιτική του προκατόχου του).
«Όχι, όχι με τέτοια επιθετικότητα. Δεν θα σταματήσει να ενδιαφέρεται για τα Βαλκάνια, διότι είναι τα στρατηγικά τους συμφέροντα. Πιστεύω όμως, επειδή έχουν υπογράψει σχετικά ψηφίσματα στο αμερικανικό Κογκρέσο προσωπικά ο Ομπάμα και ο Αντιπρόεδρός του, ως γερουσιαστές, ότι θα είναι ασφαλώς διαλλακτικότεροι, με ευρύτερο ορίζοντα, έχουν και την ανάλογη παιδεία βέβαια και εμπειρία, και δε θα έχουμε αυτές τις πράξεις της προηγούμενης αμερικανικής διοικήσεως και της προεδρίας Μπους. Αλλά δε θα περιμένουμε θαύματα».
…………………………
(Σχόλια για τους βανδαλισμούς στο κέντρο των πόλεων).
«Υποστηρίζω ότι οι ξένοι αξιοποιούν αυτά τα γεγονότα. Και τις συνέπειες αυτών τις προβάλλουν ή τις παρασιωπούν, αναλόγως, ασκώντας ένα ψυχολογικό πόλεμο. Και όταν λέω ξένοι έχουν ονοματεπώνυμο, γιατί εγώ ποτέ δεν κρύβομαι και τα έχω πει: είναι οι Αμερικανοί οι οποίοι θέλουν να αποδομήσουν τον Πρωθυπουργό, την Κυβέρνηση, το πολιτικό σύστημα. (…) Ξέρει και ο κ. Παπανδρέου, και επανειλημμένως έχει πει ότι είναι στόχος των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Πέντε νταβατζήδες μιλάνε για δημοκρατία, αυτοί οι οποίοι είναι ολιγαρχία έχουν δικτατορία, έχουν επιβάλλει τη δικτατορία των μέσων μαζικής επικοινωνίας και της ψευδολογίας. Παρακολουθώ τα διατεταγμένα κανάλια για να δω πού το πάνε, και ξέρω γιατί το πάνε και πόσα έχει ο καθένας που το πάει «το γράμμα». Αναγγέλλεται η εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, μιλάει ο Αλμούνια. Και με το «καλησπέρα σας» η έκθεση ονομάζεται «καταστροφική», ανακοινώνουν «έρχεται μπάτσος στην Ελλάδα», χαστούκι από την Ευρωπαϊκή ΄Ενωση. «Αυτά είναι ψέματα», λέω στη γυναίκα μου, «περίμενε». Και σε πέντε λεπτά βγαίνει ο ανταποκριτής τους από τις Βρυξέλες και τι λέει; Ότι ο Αλμούνια λέει ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει προβλήματα όπως και 20 από τις 28 χώρες-μέλη της Ε.Ε. αλλά είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που έχει το κεφάλι της έξω από το νερό. Και αυτό ήταν η «καταστροφή». Δεν είναι καθόλου ευχάριστα, είναι πάρα πολύ δυσάρεστα, είναι καταστροφικά, αλλά δεν είναι η συντέλεια του κόσμου ούτε είναι η εξαίρεση η Ελλάδα».
…………………………

«Ο κ. Καραμανλής παρουσίασε απελπιστικώς μειωμένα αντανακλαστικά στην κρίση του Δεκεμβρίου. Ήταν απογοητευτική η εμφάνισή του όταν Πρωθυπουργός έκανε δήθεν διαγγέλματα. Έντρομος. Δύο φορές. Χωρίς κανένα αντίκρισμα αποφάσεων στην πράξη. Όταν κάνει ο Πρωθυπουργός διαγγέλματα, όταν μιλούσε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, κάθονταν όλοι σούζα για να τον ακούσουν τι σοφά και σοβαρά πράγματα θα πει. Πάει κι αυτό. Αλλά είναι ο μη χείρων, βέλτιστος. Έλεγα ότι είναι η εφεδρεία. Παραμένω στην αντίληψή μου γιατί οι άλλοι είναι υποδεέστεροι. Τώρα, ο κύριος Παπανδρέου – ένα καλό παιδί, το βλέπουμε – υπόσχεται τα πάντα. Ο Θεός να τον βοηθήσει. (…) Το Κομμουνιστικό Κόμμα, κατά τη γνώμη μου, είναι το συνεπέστερο και το πιο υπεύθυνο από τα κόμματα. Διαφωνώ ριζικά με την πολιτική του, με τη φιλοσοφία του, είναι γνωστό, το ξέρουν και οι ίδιοι, αλλά έχουν μια συνέπεια. Σου λέει να αλλάξουμε το σύστημα ολόκληρο διότι διαφορετικά πας από τον ένα στον άλλον που είναι ίδιοι. Εκείνο που είναι τυχοδιωκτικό κόμμα με τυχοδιωκτική πολιτική καταστροφική είναι ο Συνασπισμός. Και το ξέρουν και τα στελέχη του Συνασπισμού. Υπάρχουν αντιδράσεις και πέρα από τις δημόσιες. Κουβέλης, Κωνσταντόπουλος, Παπαδημούλης και πολλοί άλλοι, οι οποίοι τα επισημαίνουν αυτά. Κατ` ιδίαν λένε πολύ δριμύτερα. (…) Έχει αναγορεύσει σε άρχουσα τάξη τη νεολαία ο κύριος Τσίπρας. Ενάντια στην εργατική τάξη, στην αγροτική τάξη και στους μικρομεσαίους. Αυτή είναι η κομμουνιστική ανάλυση του ΚΚΕ. Και από τη δική τους την πλευρά είναι σωστή. Δηλαδή έχει διαπράξει για το δικό του χώρο, της μαρξιστικής αριστεράς, έγκλημα καθοσιώσεως. Για τον ελληνικό χώρο; Εξακολουθεί να διαπράττει. Για τον εθνικό χώρο; Τους έχω στο σημάδι και τους παρακολουθώ. Κάνουν επαφές με το «Ουράνιο τόξο», το ενισχύουν, επαφές με τα Σκόπια. Και όταν τους πιάνω στα πράσα και παρεμβαίνω μου λένε: «Ε, ξέρετε, είναι μια συνιστώσα»».
…………………………
«Κανένας δε λέει να γυρίσουμε πίσω στην Κατοχή. Αλλά περάσαμε από κει και φτιάξαμε την Ελλάδα. Λοιπόν, κρατήστε την, γιατί εσείς οι νέοι δε φτιάξατε τίποτε. Τα εισπράττετε μόνο από τους μπαμπάδες και τις μαμάδες. Και βγαίνετε και στους δρόμους και μας κουνάτε και το δάχτυλο. Καλά κάνετε, να βγείτε. Είναι ανάγκη να καίτε; Να καταστρέφετε; Αυτή είναι η διαφορά. Από την άλλη μεριά, είναι τρόπος που σας αντιμετωπίζουν; Που δε σας μιλάνε, σας απογοητεύουν, σας εξαπατούν. Γιατί υπάρχει και η άλλη πλευρά. Είναι στάση καθηγητών Πανεπιστημίου αυτή; Πρυτάνεων; Που βγαίνουν και λένε: «Έχουμε άσυλο, αλλά το Δημόσιο δε μας υπερασπίστηκε». Θου, Κύριε, φυλακή το στόματί μου. Ο Πρύτανης της Αθήνας υπέβαλε, λέει, την παραίτησή του διότι δεν τον υπερασπίστηκε η Πολιτεία, η Κυβέρνηση. Αυτός υπερασπίστηκε το Πανεπιστήμιό του; Κάλεσε τις δυνάμεις της τάξεως; Εφήρμοσε το νόμο όταν καιγόταν; Όχι. Αυτό είναι ένα ήθος. Το ήθος διδάσκει. Το παράδειγμα διδάσκει. Και αυτό είναι άθλιο. Είναι άξιο μιμητισμού το παράδειγμα της ποικιλώνυμης ηγεσίας, συμπεριλαμβανομένου και του Αρχιεπισκόπου; Που μας έλεγε: «Αφήστε να δούμε τι θα πει η Δικαιοσύνη για τον Εφραίμ». Έλα, Κύριε! Δηλαδή είναι σύμφωνο με τους κανόνες της Εκκλησίας, με το ήθος της Εκκλησίας, με την ασκητική, με την παράδοση, με την ιστορία η συμπεριφορά του Εφραίμ; Ο εισαγγελέας θα μας πει; Αν είναι να κάνουμε Αρχιεπίσκοπο τον εισαγγελέα, κύριε Ιερώνυμε. Όλα αυτά όμως πάνε στη νεολαία. Εισπράττει βόμβες. Και αυτά που λέω εγώ πάλι είναι καταστροφικά για την ψυχή της νεολαίας που θέλει μια ελπίδα, θέλει έναν οδηγό, θέλει κάπου να εμπιστευθεί και να πιαστεί, και δεν υπάρχει πουθενά. Γι` αυτό τα λέω αυτά. Βγαίνει αυτός ο Πρύτανης, για να τελειώνω, και λέει: «Εγώ παραιτούμαι και εγώ είμαι άνδρας και δεν παίρνω το λόγο μου πίσω». Και μετά φτάνει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. 82% αποδοχή. Και τι λέει ο κύριος Παπούλιας; Τον παρακάλεσε τον Πρύτανη – μη χαθεί δηλαδή η Βενετιά για βελόνι – για να μείνει στη θέση, και ο άλλος έμεινε. Και βγήκε πάλι ο Αρχηγός του Κράτους ο κ. Παπούλιας και είπε: «Ο αστυνόμος δολοφόνησε εν ψυχρώ το παιδί». Μπα! Είστε, κύριε Πρόεδρε, ο Άρειος Πάγος, το ανώτατο δικαστήριο, που δικάσατε, κρίνατε και αποφασίσατε και καταδικάσατε; Ξεχάσατε ότι εκπροσωπείτε το ελληνικό Κράτος και την αξιοπρέπειά του; Εκεί είμαστε. Σ` αυτό το σημείο είμαστε.
Ο τρελός του χωριού, εγώ, τα λέω, τα φωνάζω, θα σηκωθώ να φύγω, θα πουν οι άλλοι: «Μπράβο, καλά το είπες», οι άλλοι θα πουν τα ανάποδα, και πάει τέλειωσε.

Η ελληνική μειονότητα στην Αλβανία και τα δικαιώματά της
Θεωρία και πράξη

του Φάνη Μαλκίδη
Λέκτορα Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Στις 15 Ιανουαρίου επικυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων (με ψήφους των κομμάτων της ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) η συμφωνία Σταθεροποίησης και Σύνδεσης Αλβανίας-Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το ζήτημα της ένταξης της Αλβανίας στην ΕΕ, το οποίο συνδέεται άμεσα με το σεβασμό και την ύπαρξη της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, η οποία εδώ και χρόνια παρά τις αντίθετες παρατηρήσεις διώκεται, ξεκίνησε το 2003. Στη συνάντηση της Υπουργικής Τρόικα της Ε.Ε. με την Αλβανία (Τίρανα, 13.1.2003), επιβεβαιώθηκε η δέσμευση της Ε.Ε. ως προς την ευρωπαϊκή προοπτική της Αλβανίας καλώντας την ταυτόχρονα να αναλάβει με υπευθυνότητα την εκπλήρωση όλων των όρων αιρεσιμότητας της Διαδικασίας Σταθεροποίησης και Σύνδεσης, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και ο πλήρης σεβασμός και προστασία των δικαιωμάτων της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας. Το ίδιο επιβεβαιώθηκε και στην «Ατζέντα της Θεσσαλονίκης για τα Δυτικά Βαλκάνια: Πορεία προς την Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση» η οποία υιοθετήθηκε κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ στη Θεσσαλονίκη (19-20.6.2003).
Τον Ιούνιο του 2006, η Αλβανία με τη συγκατάθεση της Ελλάδας είχε υπογράψει τη Συμφωνία Σταθεροποίησης και Σύνδεσης με την ΕΕ συμφωνία η οποία περιλαμβάνει ζητήματα μεταχείρισης των μειονοτήτων, της εξάλειψης των διακρίσεων εις βάρος τους. Για να ενταχθεί ένα υποψήφιο κράτος στην ΕΕ πρέπει να εκπληρώσει όλες τις προϋποθέσεις που τίθενται, δηλαδή η Αλβανία κράτος με σοβαρά μειονοτικά προβλήματα υποχρεώνεται να προσαρμόσει τη νομοθεσία και τις διοικητικές ή άλλες πρακτικές τους στο κοινοτικό κεκτημένο, διασφαλίζοντας την ταυτότητα αυτών των ομάδων. Θεωρούμε ότι αυτό δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα. Ήδη από το 2003 η ΕΕ έχει καλέσει την Αλβανία να αναλάβει με υπευθυνότητα την εκπλήρωση όλων των όρων αιρεσιμότητας της Συμφωνίας μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και ο πλήρης σεβασμός και προστασία των δικαιωμάτων της ελληνικής εθνικής μειονότητας, τονίζοντας ότι η πρόοδος στις διαπραγματεύσεις και η προσέγγιση της Αλβανίας στην Ε.Ε., θα εξαρτηθεί αποκλειστικά από την ικανότητα της να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει.
Η Ελλάδα ως όφειλε έφερε τη σχετική Συμφωνία μεταξύ Αλβανίας και ΕΕ στη Βουλή για επικύρωση. Εκεί, από κυβερνητικής πλευράς αναφέρθηκε ότι η συμφωνία σηματοδοτεί την έναρξη της προενταξιακής διαδικασίας της Αλβανίας, κατά συνέπεια η γειτονική χώρα δεσμεύεται για ριζικές τομές στην οικονομία, τη δικαιοσύνη, τη νομοθεσία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Επίσης αναφέρθηκε ότι «ως ελληνικό κράτος, στεκόμαστε έμπρακτα πλάι στη μειονότητα, η μέριμνά μας είναι διαρκής. Διανεμήθηκαν δωρεάν σχολικά εγχειρίδια για την ελληνική γλώσσα. Στο περιουσιακό, επισημαίνουμε σταθερά και αδιάλειπτα τη μειονοτική πτυχή και βρισκόμαστε σε άμεση επαφή με τους εκπροσώπους της μειονότητας για δίκαιη επίλυση των υποθέσεων που αφορούν τις περιουσίες τους».
Από την πλευρά του το ΠΑΣΟΚ, δια της εισηγήτριάς της ανέφερε ότι «με την Συμφωνία οι ίδιοι οι Αλβανοί βάζουν πάνω από το κεφάλι τους ένα Συμβούλιο που θα ελέγχει την προστασία της μειονότητας, εμείς θα το αρνηθούμε;».
Είναι γεγονός ότι παρά τις θεωρητικές προσεγγίσεις και τις ευκαιριακές χωρίς περιεχόμενο, ουσία και αποτέλεσμα θέσεις, στην Ελλάδα αλλά και την Αλβανία, προστασία και εφαρμογή των δικαιωμάτων της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία δεν υφίσταται. Η μειονότητα συνεχίζει να διώκεται, ενώ από την άλλη πλευρά τίθεται συχνά-πυκνά από την αλβανική πλευρά, μάλιστα και με άκομψο και μη διπλωματικό τρόπο, το ζήτημα των Τσάμηδων και των αλβανών μεταναστών στην Ελλάδα.
Μεγάλα προβλήματα όπως η εκπαίδευση των μελών της ελληνικής μειονότητας, η θρησκευτική της ελευθερία, η απόδοση στους δικαιούχους των ιδιωτικών, κοινοτικών και εκκλησιαστικών περιουσιών, η μη υλοποίηση από την αλβανική πλευρά των δεσμεύσεων για τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα, η τρομοκρατία, παραμένουν και εντείνονται. Μέσα στο εθνικιστικό κλίμα που αναπτύσσεται στην Αλβανία, μια σειρά από ενέργειες της αλβανικής κυβέρνησης στράφηκαν κατά της ελληνικής μειονότητας με στόχο την οριστική απομάκρυνση του ελληνικού πληθυσμού.
Σήμερα, πέρα από τη θεωρία, ο κυριότερος στόχος θα πρέπει να είναι ο σεβασμός και η πλήρης άσκηση των δικαιωμάτων της ελληνικής μειονότητας. Εάν αυτό γίνει, τότε μπορεί να προχωρήσει και άλλο η συνεργασία και οι διμερείς σχέσεις, σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει η πολιτική της Ελλάδας έναντι της Αλβανίας να επανεξετασθεί και να επαναχαραχθεί, με γνώμονα τα συμφέροντα της ελληνικής μειονότητας και όχι άλλων.

Υφαλοκρηπίδα και αποκλειστική οικονομική ζώνη

του Ελευθερίου Μαυρουδή
Υποστρατήγου ε.α.

1. Εισαγωγή
Το Αιγαίο (και γενικότερα ο Ελληνικός χώρος) βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και γι΄ αυτό από την αρχαιότητα προσήλκυε το ενδιαφέρον των ισχυρών κάθε εποχής.
Κύριος της Ελλάδας είναι εκείνος ο οποίος κατέχει το Αιγαίο πέλαγος και τα νησιά του. Δηλαδή το Αιγαίο δεν είναι απλώς ένας ζωτικός χώρος άμυνας της Ελλάδας, αλλά ο ένας και μοναδικός και ενιαίος και μη μεριζόμενος χώρος. Απώλεια έστω και ελάχιστου μέρους του Αιγαίου, είτε χερσαίου, είτε υδάτινου, είτε εναέριου αποτελεί απαρχή διάσπασης της εθνικής άμυνας της χώρας.
Το Αιγαίο εκτός από την μεγάλη στρατιωτική αξία αποτελεί σημαντική θαλάσσια οδό και αξιόλογο κόμβο για τις εναέριες συγκοινωνίες.
Τέλος απέκτησε τα τελευταία τριάντα χρόνια (30) περίπου και άλλη μια σπουδαιότητα η οποία προέκυψε από τον εντοπισμό σ΄ αυτό κοιτασμάτων πετρελαίου στην περιοχή Θάσου και αλλού.
Τα τρία αυτά στοιχεία, δηλαδή θαλάσσιες συγκοινωνίες, εναέριες συγκοινωνίες και πλουτοπαραγωγικές πηγές, καθιστούν το Αιγαίο μια από τις πιο νευραλγικές και ευαίσθητες περιοχές του κόσμου. Εξ αιτίας αυτών λοιπόν, έχει αυξηθεί η προκλητικότητα και επιθετικότητα της Τουρκίας, η οποία πιστή στη νοοτροπία του σφετερισμού και της αρπαγής δημιουργεί διάφορα προβλήματα. Ένα από τα προβλήματα αυτά είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας που μαζί με το Κυπριακό αποτελούν τις κυριότερες αιτίες των Ελληνοτουρκικών διαφορών.

2. Υφαλοκρηπίδα – Διεθνείς συνθήκες
α. Η Ελλάδα έχει υπογράψει και έχει κυρώσει τη Σύμβαση της Γενεύης του 1958 «περί υφαλοκρηπίδας». Επειδή όμως τα άρθρα της Σύμβασης αυτής αποτελούν κωδικοποίηση εθιμικών κανόνων Διεθνούς Δικαίου ισχύουν και για τις χώρες που δεν υπέγραψαν τη Σύμβαση αυτή και τις αποφάσεις της Διάσκεψης για το Δίκαιο της θάλασσας του 1982.
Η Σύμβαση της Γενεύης, περιέχει ειδικώς, κανόνες σχετικούς με το ζήτημα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας παράκτιων κρατών, τα οποία συνορεύουν μεταξύ τους ή βρίσκονται το ένα απέναντι στο άλλο. Ο πρώτος από τους κανόνες αυτούς, που χαρακτηρίζεται και σαν «ακρογωνιαίος λίθος», ανταποκρίνεται στη θεμελιώδη αρχή της «καλής πίστης», αρχή η οποία πρέπει να διέπει την ερμηνεία και την εφαρμογή όλων των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου. Οι επόμενοι κανόνες αφορούν τις περιπτώσεις που δεν υπάρχει συμφωνία μερών.
Πριν όμως προχωρήσουμε στους άλλους κανόνες της Σύμβασης της Γενεύης, ας δούμε ποια είναι η έννοια της Υφαλοκρηπίδας.
Γεωλογική έννοια: Η προέκταση της ακτής, με μικρή κλίση, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Πέρα από την υφαλοκρηπίδα, ο βυθός έχει μεγάλη κλίση και σχηματίζει το υφαλοπρανές, έως τον πυθμένα της θάλασσας που ονομάζεται Υφαλολεκάνη (Σχέδιο 1).
Νομική έννοια: Διαφέρει ουσιαστικά από τη γεωλογική έννοια και δεν πρέπει να συγχέεται καθόλου με αυτή. Σύμφωνα με τη σύμβαση της Γενεύης του 1958, Υφαλοκρηπίδα είναι ο βυθός της θάλασσας και το υπέδαφος των θαλασσίων περιοχών που βρίσκονται αμέσως μετά την Αιγιαλίτιδα Ζώνη, μέχρι βάθους διακοσίων μέτρων (200 μ.) ή και περισσότερο μέχρι το σημείο που είναι δυνατή η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων του βυθού και του υπεδάφους αυτού (Σχέδιο 1).
Ο δεύτερος κανόνας του άρθρου 6 της Σύμβασης της Γενεύης προβλέπει την περίπτωση που η ίδια η υφαλοκρηπίδα αγγίζει, που συνέχεται ή αποτελεί τη συνέχεια των εδαφών δύο ή και περισσοτέρων κρατών που βρίσκονται το ένα απέναντι στο άλλο. Η οριοθέτηση, στην περίπτωση αυτή, θα γίνει με βάση τη Μέση Γραμμή, που κάθε σημείο της βρίσκεται σε ίση απόσταση από τα πλησιέστερα σημεία των Γραμμών Βάσης, από τις οποίες μετράται το πλάτος της Αιγιαλίτιδας Ζώνης καθενός από τα κράτη αυτά. (Γραμμές Βάσης είναι τα ακραία σημεία των διαφόρων κολπώσεων των ακτών, που χρησιμεύουν σαν αφετηρία για περαιτέρω μετρήσεις των χωρικών υδάτων).
Τέλος, ο τρίτος κανόνας αναφέρεται στην περίπτωση, που η ίδια η υφαλοκρηπίδα αποτελεί τη συνέχεια των εδαφών δύο κρατών που συνορεύουν μεταξύ τους. Η οριοθέτηση πραγματοποιείται με την αρχή της «Ίσης Απόστασης» των πλησιέστερων σημείων προς τις Γραμμές Βάσης, από τις οποίες μετράται το πλάτος της Αιγιαλίτιδας Ζώνης, καθενός από τα κράτη αυτά.
Η προβλεπόμενη εξαίρεση αφορά τις Ειδικές Περιστάσεις και, σε περίπτωση που διαπιστώνονται αυτές, τότε επιτρέπεται η παρέκκλιση από τους προηγούμενους κανόνες, σε τρόπο που να αμβλύνονται οι αδικίες στις οποίες θα οδηγούσε η άκαμπτη εφαρμογή τους εξ αιτίας μιας ενδεχόμενης Γεωλογικής ή Εδαφολογικής ιδιορρυθμίας. Σαν παράδειγμα Ειδικών Περιστάσεων, αναφέρονται η ύπαρξη πολύ μικρών ακατοίκητων νησιών, ξερονησιών, υφάλων ή και μακρινών και τελείως αποκομμένων από τον κορμό της χώρας νησιών, και η ιδιαίτερη μορφολογία των ακτών (κοίλη ή κυρτή διαμόρφωση αυτών).
Την Σύμβαση όμως αυτή, η Τουρκία δεν την έχει επικυρώσει, αντίθετα με την Ελλάδα, και σε κάποια φάση της διένεξης, υποστήριξε ότι οι διατάξεις της δεν την δεσμεύουν. Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης όμως, είχε χαρακτηρίσει τις διατάξεις της Σύμβασης της Γενεύης ως δεσμευτικές, που σημαίνει πως αποκρυσταλλώνουν Εθιμικό Δίκαιο, που είναι υποχρεωτικό για όλα τα κράτη.
Η Σύμβαση της Γενεύης αναγνωρίζει ότι τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα, πράγμα που η Τουρκία δεν το δέχεται στην προσπάθειά της να επεκτείνει τα κυριαρχικά της δικαιώματα επί της υφαλοκρηπίδας στο Μέσο Αιγαίο. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το άρθρο 1 της Σύμβασης ο όρος «Ηπειρωτική Υφαλοκρηπίδα» χρησιμοποιείται για να δηλώσει, εκτός της προαναφερθείσας Νομικής έννοιας, και «το βυθό και υπέδαφος των θαλασσίων περιοχών, που γειτονεύουν με τις ακτές των νησιών». Στη συνέχεια οι Τούρκοι υποστήριξαν πως, και αν ακόμη ισχύει η Σύμβαση της Γενεύης στην περίπτωση του Αιγαίου πρέπει να εφαρμοστεί η αρχή των ειδικών περιστάσεων. Η Ελλάδα βασιζόμενη στα άρθρα 1 και 6 της σύμβασης της Γενεύης, υποστηρίζει ότι, εφόσον τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα, για την οριοθέτησή της μεταξύ των δύο χωρών, έχει εφαρμογή η αρχή της «Ίσης Απόστασης», μεταξύ των νησιών και της Τουρκίας. Αντίθετα, η Τουρκία υποστηρίζει πως τα νησιά δεν έχουν υφαλοκρηπίδα, διότι βρίσκονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας, η οποία επεκτείνεται σχεδόν μέχρι τη μέση του Αιγαίου.
Με βάση αυτές τις απαράδεκτες απόψεις της Τουρκίας, από τον Μάιο του 1974 αρχίζουν οι προκλήσεις της Άγκυρας. Σε όλες τις προκλήσεις αντιδρά η Ελλάδα. Τις καταγγέλλει σαν αυθαίρετες και παράνομες. Διαμαρτύρεται στην Άγκυρα και καταφεύγει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης και το Συμβούλιο Ασφάλειας.
Η Τουρκία δεν αρνείται τις διαπραγματεύσεις. Ακολουθούν συναντήσεις και συνομιλίες εκπροσώπων και των δύο χωρών, σε διάφορα επίπεδα. Εμφανίζεται μάλιστα πρόθυμη η Άγκυρα να προσέλθει και στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Και δεσμεύεται σ΄ αυτό και με έγγραφη δήλωση στην συνάντηση των Πρωθυπουργών Ελλάδας – Τουρκίας το καλοκαίρι του 1975. Αλλά, τελικά, παρασπονδεί, αρνούμενη την αρμοδιότητά του. Δέχεται επίσης να συναντηθούν και ομάδες εμπειρογνωμόνων των δύο χωρών για να εξετάσουν το θέμα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου. Αλλά δεν καταλήγει πουθενά. Διαπιστώνεται έτσι, πέρα από κάθε αμφισβήτηση, ότι δυνατότητες ρύθμισης του θέματος, μέσα σε νόμιμα πλαίσια, δεν υπάρχουν. Η Άγκυρα είναι τελείως απρόθυμη να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Και ο λόγος είναι ευνόητος.
β. Αιγιαλίτιδα Ζώνη
Αιγιαλίτιδα Ζώνη ή Χωρικά Ύδατα, είναι το θαλάσσιο τμήμα που βρίσκεται ανάμεσα στη χερσαία περιοχή του κράτους, συμπεριλαμβανομένων και των εσωτερικών υδάτων, και στην ανοιχτή θάλασσα. Η Ζώνη αυτή, εκτός από την υδάτινη μάζα, περιλαμβάνει τον αντίστοιχο βυθό και το υπέδαφός του όπως και τον υπερκείμενο εναέριο χώρο.
Η Αιγιαλίτιδα Ζώνη υπάγεται στην κυριαρχία του κράτους και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του εδάφους του με την υποχρέωση όμως να επιτρέπει τη διέλευση σε κάθε πλοίο (εμπορικό ή πολεμικό), αρκεί αυτό να διέρχεται «αβλαβώς». Δηλαδή, η διέλευση αυτή, πρέπει να πραγματοποιείται από το συντομότερο δρομολόγιο και χωρίς διακοπές και περιπλανήσεις. Τα διερχόμενα πλοία πρέπει να αποφεύγουν κάθε ενέργεια που μπορεί να θίξει τα συμφέροντα του παράκτιου κράτους. Τα πολεμικά πλοία επιφανείας, δεν πρέπει να κάνουν ασκήσεις, τα δε υποβρύχια υποχρεώνονται να διέρχονται «εν αναδύσει». Το δίκαιο της Αιγιαλίτιδας Ζώνης, το οποίο για δύο περίπου αιώνες ήταν ένα Εθιμικό, κωδικοποιήθηκε από τη Σύμβαση της Γενεύης του 1958, που άρχισε να ισχύει από το 1964, και η οποία καθορίζει το νομικό καθεστώς της Αιγιαλίτιδας Ζώνης, χωρίς όμως να ρυθμίσει τα προβλήματα της έκτασής της – πάνω στα οποία εκδηλώνονται αντικρουόμενα συμφέροντα.
Για πρώτη φορά, ο καθορισμός των ελληνικών χωρικών υδάτων σε τρία (3) ν.μ., αναφέρεται ρητά στο νόμο 6114/34. Δεν άργησε όμως, με τη συνειδητοποίηση των νέων εθνικών αναγκών, να γίνει η επιβεβλημένη μεταρρύθμιση. Εκδόθηκε έτσι ο Α.Ν. 330/36 κατά τον οποίο «Η έκταση της Αιγιαλίτιδας Ζώνης, καθορίζεται εις έξι (6) ν.μ. από της ακτής, μη θιγομένων των εν ισχύει διατάξεων των αφορωσών εις ειδικάς περιπτώσεις, καθ΄ ας η Αιγιαλίτις Ζώνη, ορίζεται μείζον η ελάσσων των έξι (6) ν.μ.».
Η έκταση της Αιγιαλίτιδας Ζώνης μπορεί να είναι τρία (3) ή έξι (6) ή δώδεκα (12) ν.μ. Τα δώδεκα (12) ν.μ. καθορίστηκαν στην 3η Διάσκεψη της Γενεύης το 1975 και στην 6η Σύνοδο στη Ν. Υόρκη το 1977. Στο άρθρο 3 του ανεπίσημου ενιαίου διαπραγματευτικού κειμένου, γράφεται ότι «κάθε κράτος, έχει το δικαίωμα να ορίσει το πλάτος της Αιγιαλίτιδας Ζώνης του ως ένα όριο, το οποίο δεν υπερβαίνει τα δώδεκα (12) ν.μ. από τις Γραμμές Βάσης».
Η επέκταση της Ελληνικής Αιγιαλίτιδας Ζώνης στα δώδεκα (12) ν.μ. παρουσιάζει, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, τα εξής πλεονεκτήματα:
1. Διευρύνεται ο χώρος της ελληνικής κυριαρχίας από 75.000 τ.χ. σε 130.000 τ.χ.
2. Αναιρείται σε μέγιστο βαθμό η σημασία του προβλήματος της υφαλοκρηπίδας, αφού ένα μεγάλο τμήμα της – αυτό που αντιστοιχεί στον επεκτεινόμενο χώρο της Ελληνικής Αιγιαλίτιδας Ζώνης – υπερκαλύπτεται, καταλαμβανόμενο από αυτή.
3. Αποφεύγεται αυτομάτως η αποκοπή των περισσότερων νησιών του Ανατολικού Αιγαίου από την Ηπειρωτική Ελλάδα και η διάσπαση της ενότητας του εθνικού χώρου.
Είναι γεγονός, ότι η τόσο επιθυμητή και επωφελής για την Ελλάδα και απόλυτα νόμιμη κατά το Διεθνές Δίκαιο επέκταση της Αιγιαλίτιδας Ζώνης από έξι (6) σε δώδεκα (12) ν.μ., προσκρούει στις αντιρρήσεις διαφόρων κρατών, και ειδικότερα των ΗΠΑ και της γείτονος Τουρκίας.

γ. Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη
Η Σύμβαση του Δικαίου της θάλασσας που ισχύει από το 1982 δημιούργησε μια νέα θαλάσσια ζώνη που ονομάζεται Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ). Στο άρθρο 56 της σύμβασης αυτής καθορίζονται οι υποχρεώσεις και οι αρμοδιότητες του κάθε παράκτιου κράτους όσον αφορά την ΑΟΖ. Σε αυτή επίσης καθορίζεται σαφώς ότι τα νησιά έχουν ΑΟΖ και ότι ενώ η έννοια της υφαλοκρηπίδας αναφέρεται μόνο στο πετρέλαιο η ΑΟΖ επεκτείνεται και στην αλιεία. Άρα η ΑΟΖ δεν έχει γεωλογική έννοια και ΑΟΖ έχουν όλα τα νησιά που κατοικούνται. Όσα δεν κατοικούνται καλύπτονται από τα Χωρικά Ύδατα [δώδεκα (12) ν.μ.].
Η ΑΟΖ φθάνει τα διακόσια (200) ν.μ. αλλά τέτοιες αποστάσεις στη Μεσόγειο δεν υπάρχουν γιατί ισχύει η αρχή της μέσης απόστασης. Έχει βέβαια και ύψος (στον αέρα) και βάθος (στη θάλασσα). Έτσι από το 1982 η έννοια της υφαλοκρηπίδας έχει υπερκεραστεί από την ΑΟΖ και κανένα κράτος δεν ζητάει από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης μόνο την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας.
Η Τουρκία δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας αλλά στον Εύξεινο Πόντο έχει καθορίσει ΑΟΖ με τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Σοβιετική Ένωση (τότε).
Η Κύπρος η οποία έχει υπογράψει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας καθόρισε ΑΟΖ γύρω από το νησί και έχει τα δικαιώματα του πετρελαίου και της αλιείας.
Η Ε.Ε. έχει αποδεχθεί την ΑΟΖ και προτρέπει όλα τα μέλη της να δημιουργήσουν ΑΟΖ σε όλες τις θαλάσσιες περιοχές εκτός Μεσογείου και αυτό το έπραξαν γιατί τους πίεσαν αφόρητα οι Τούρκοι.

3. Οι τουρκικές θέσεις
Οι Τούρκοι καταλαβαίνουν, βέβαια, ότι η αμφισβήτηση της ελληνικότητας του Αιγαίου, είναι μία πολύ σαθρή βάση για τη θεμελίωση των εδαφικών τους διεκδικήσεων στην περιοχή. Γι΄ αυτό, φροντίζουν να την ενισχύσουν και με άλλα επιχειρήματα, που πιστεύουν ότι μπορεί να επηρεάσουν τη Διεθνή Κοινή Γνώμη. Όλα σχεδόν, περιέχονται σε δηλώσεις των Τούρκων ηγετών, και είναι, συνοπτικά, τα παρακάτω:
α. Δεν μπορεί η Ελλάδα να είναι απλωμένη σε ολόκληρο το Αιγαίο και η Τουρκία να είναι «στριμωγμένη» σε μια στενή λωρίδα θάλασσας πλάτους τριών (3) μόλις ν.μ. από τις ακτές της.
β. Είναι άδικο να έχει η Ελλάδα τα 3.000 περίπου νησιά του Αιγαίου και η Τουρκία να έχει μόνο 2 (Ίμβρο – Τένεδο).
γ. Αφού το Αιγαίο βρίσκεται ανάμεσα σε δύο χερσονήσους, την Ελληνική και την Τουρκική, πρέπει να χωριστεί στη μέση και να δοθεί το ένα μέρος στην Ελλάδα και το άλλο στην Τουρκία.
δ. Τα νησιά που βρίσκονται κοντά στην Τουρκία και μακριά από την Ελλάδα, πρέπει να δοθούν στην Τουρκία.
ε. Επειδή το σύνολο του πληθυσμού των νησιών είναι πολύ μικρότερο από τον πληθυσμό των παράκτιων περιοχών της Τουρκίας, δημιουργείται πρόβλημα δημογραφικό και δεν μπορεί να αγνοηθεί.
Πρόκειται για καινοφανείς θεωρίες, στερούμενες κάθε σοβαρότητας, που αν υιοθετηθούν διεθνώς, θα οδηγήσουν σε εξωφρενικές καταστάσεις. Χώρες που διαθέτουν νησιά θα έπρεπε να τα μοιράσουν με άλλες που δεν διαθέτουν ή να τους χαρίσουν μερικά για λόγους… δικαιοσύνης. Χώρες που έχουν πολύ θάλασσα, θα έπρεπε να τη μοιράσουν με άλλες που έχουν λίγη θάλασσα ή δεν έχουν καθόλου. Χώρες που τα νησιά τους βρίσκονται πλησιέστερα στις ακτές άλλων χωρών, θα έπρεπε να παραχωρήσουν αυτά στις τελευταίες. Και χώρες που έχουν μεγαλύτερο πληθυσμό από άλλες γειτονικές τους, θα έπρεπε να αφαιρέσουν από τις τελευταίες, μερικές εκτάσεις τους για να… αποσυμφορηθούν. Άλλωστε, μερικά παραδείγματα από το παγκόσμιο χώρο, αποδεικνύουν το γελοίο των τουρκικών ισχυρισμών.
Το Αρχιπέλαγος των Νορμανδικών νήσων, απέχει μόνο είκοσι (20) ν.μ. από τη Γαλλία και ογδόντα πέντε (85) ν.μ. από την Αγγλία, θα έπρεπε λοιπόν να ανήκει στη Γαλλία και όχι στην Αγγλία στην οποία τώρα ανήκει.
Η Κοπεγχάγη, πρωτεύουσα της Δανίας, που βρίσκεται σε νησί (στο στενότερο σημείο του διαύλου του Έλσινορ) απέχει μόνο τρία (3) ν.μ. από τη Σουηδία. Το νησί, απέχει από τη Δανική χερσόνησο της Γιουτλάνδης, στο κοντινότερο σημείο τριάντα (30) ν.μ. Το νησί λοιπόν αυτό μαζί με τη Δανική πρωτεύουσα, θα έπρεπε, σύμφωνα με την Τουρκική λογική, να ανήκει… στη Σουηδία.
Το Δανικό νησί Μπόρνχολμ απέχει από τη Σουηδία είκοσι δύο (22) ν.μ. εξήντα (60) ν.μ. από τη Γερμανία, ενενηνταπέντε (95) ν.μ. από το κοντινότερο σημείο της νήσου Ζελάντ, στην οποία βρίσκεται η Κοπεγχάγη και διακόσια δεκαπέντε (215) ν.μ. από τη Δανική χερσόνησο της Γιουτλάνδης. Ανήκει όμως στη Δανία. Και επειδή, βέβαια, ούτε οι Γερμανοί, ούτε οι Σουηδοί έχουν τα μυαλά των Τούρκων, δεν διανοήθηκαν ποτέ να το διεκδικήσουν.
Και δεν είναι μόνο αυτά τα παραδείγματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Το Αρχιπέλαγος των Φερόων νήσων απέχει διακόσια σαράντα (240) ν.μ. από τη Σκωτία, τριακόσια (300) ν.μ. από την Ισλανδία κι εξακόσια πενήντα (650) ν.μ. από τη Δανία. Ανήκει, όμως, στη Δανία και κανένας δεν σκέφτεται να το διεκδικήσει επειδή βρίσκεται κοντύτερα στις δικές του ακτές.
Το Αρχιπέλαγος των Αλουντίων νήσων που σχηματίζει τόξο ανάμεσα στην Αλάσκα και στη Ρωσική χερσόνησο της Καμτσάτκα είναι Αμερικανικό. Και όμως τα τελευταία νησιά του απέχουν τριακόσια (300) ν.μ. από την Αλάσκα.
Διάφορα απομονωμένα νησιά του Αρχιπελάγους Σουλόν απέχουν μόλις τρία (3) έως πέντε (5) ν.μ. από τη Βόρνεο. Και όμως ανήκουν στις Φιλιππίνες, από τις οποίες απέχουν δέκα φορές περισσότερο.
Τα νησιά Σάϊν Πιέρ και Μικελόν απέχουν δώδεκα (12) ν.μ. από την Νέα Γη του Καναδά. Και όμως είναι Γαλλικά. Και τα νησιά του Αρχιπελάγους Κουρασάο απέχουν δεκατέσσερα (14) ν.μ. από τη Βενεζουέλα. Και όμως είναι Ολλανδικά.
Δεν χρειάζονται άλλα παραδείγματα για να εκτιμηθεί η αξία των τουρκικών ισχυρισμών ότι τα νησιά ανήκουν στη χώρα, στην οποία βρίσκονται πλησιέστερα. Ή ότι κάθε χώρα που έχει νησιά πρέπει να τα μοιράσει με άλλες που δεν έχουν.
Ο ισχυρισμός της Τουρκίας ότι την «πνίγει» το σημερινό καθεστώς του Αιγαίου – ενώ δεν την έπνιγε επί 50 χρόνια – αλλά και ο ισχυρισμός της ότι υπάρχουν και λόγοι δημογραφικοί που επιβάλλουν την αναδιανομή των νησιών, θυμίζουν τη θεωρία του «Ζωτικού Χώρου» του Χίτλερ. Με μια παρόμοια δικαιολογία θα μπορούσε κάθε χώρα να επιδιώξει την επέκτασή της σε βάρος γειτονικών χωρών, είτε γιατί έχουν λιγότερο πληθυσμό από το δικό της, είτε γιατί έχουν περισσότερη θάλασσα ή περισσότερα νησιά. Στην πραγματικότητα, δεν είναι η Ελλάδα που πνίγει την Τουρκία, αλλά η Τουρκία το πράττει και επιδιώκει επίμονα και συστηματικά τη συρρίκνωσή της. Στα παράλια της Τουρκίας προς το Αιγαίο, αλλά και προς τον Εύξεινο Πόντο, κατοικούσαν από τα πανάρχαια χρόνια, συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί, που ανέπτυξαν έναν λαμπρό πολιτισμό. Τα μνημεία αυτά του πολιτισμού που βρίσκονται ακόμη εκεί και επιδεικνύονται από τους Τούρκους στους ξένους τουρίστες σαν… δικές τους αρχαιότητες.
Η Τουρκία, σήμερα θεωρεί, μονομερώς, Υφαλοκρηπίδα της την περιοχή με συντεταγμένες γεωγραφικού πλάτους/μήκους 27ο22Ά (Bodrum έναντι νήσου Κω) έως 32ο16Ά (Πάφος Κύπρου) και 33ο50Ά (μέση απόσταση Τουρκίας – Αιγύπτου). Δηλαδή δεν λαμβάνει υπόψη της το νησί Στρογγύλη (Καστελόριζο) και την Κύπρο.

4. Προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης
Επί αρκετά χρόνια είχαν γίνει διερευνητικές επαφές μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων των υπουργείων Εξωτερικών της Ελλάδας και της Τουρκίας για το θέμα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας. Οι δύο χώρες είχαν φτάσει στο σημείο να συμφωνήσουν την παραπομπή του θέματος στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Αυτό όμως ναυάγησε. Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης τα τελευταία χρόνια είναι κατά της υφαλοκρηπίδας των νήσων (παρά τη Συνθήκη της Γενεύης του 1958 και το Δίκαιο της θάλασσας του 1982) και επειδή το θέμα είναι οικονομικό, υιοθετεί συχνά την αρχή της «ευθυδικίας». Βέβαια τότε είχε υπογραφεί ένα συνυποσχετικό με καθορισμένη λύση που θα διευκόλυνε το Δικαστήριο, αλλά θα το δεχόταν και πιο εύκολα η κοινή γνώμη.

5. Αιγαίο-Ανατολική Μεσόγειος
Τα τελευταία χρόνια, σχεδόν όλα τα κράτη της Ανατολικής Μεσογείου (κυρίως) έχουν αρχίσει διαπραγματεύσεις για την οριοθέτηση της ΑΟΖ, να κλείσουν δηλαδή τις θαλάσσιες εκκρεμότητές τους και στη συνέχεια να εκμεταλλευτούν ότι τους ανήκει (βάσει των συμφωνιών).
Πριν από αρκετούς μήνες η Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας όταν συναντήθηκε με τον Αιγύπτιο Πρόεδρο συζήτησε το θέμα της οριοθέτησης της ΑΟΖ. Σε πολιτικό επίπεδο βέβαια και όχι σε τεχνικό ή εμπειρογνωμόνων, είναι όμως μια αρχή, ένα βήμα θετικό που έχει προοπτική. Η Αίγυπτος είναι πρόθυμη να συζητήσει το θέμα με βάση τη μέση γραμμή.
Ήδη το ΥΠΕΞ της Ελλάδας έχει αρχίσει διαπραγματεύσεις με τη Λιβύη για να οριοθετηθεί η ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών. Υπόψη ότι η Λιβύη πριν από τρία χρόνια περίπου είχε εκδώσει χάρτη, ο οποίος περιελάμβανε τις περιοχές της Μεσογείου που έχουν γι΄ αυτή οικονομικό ενδιαφέρον εκμετάλλευσης και στον οποίο περιλαμβανόταν και η νήσος Γαύδος. Η Ελλάδα, ευτυχώς, αντέδρασε προκαλώντας τις συνομιλίες για το θέμα, ενώ προς στιγμήν πήγε να το παγώσει, όπως με την Τουρκία. Τελικώς και η Λιβύη είναι πρόθυμη να συζητήσει το θέμα με βάση τη μέση γραμμή. Με τη Λιβύη υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα όσον αφορά τον κόλπο της Βεγγάζης, γιατί ζητάει να μετρήσει η οριοθέτηση από το άνοιγμα του κόλπου αλλά μάλλον δεν υπάρχει αντίρρηση από την Ελλάδα.
Συνομιλίες για την οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας πρόκειται να αρχίσουν και την αφορμή έδωσε ένα επεισόδιο που συνέβη όταν η Αλβανία αποφάσισε, μονομερώς βέβαια, να εκδώσει άδειες για έρευνες προς ανεύρεση πετρελαίου κοντά στις Κερκυραϊκές ακτές. Οι έρευνες αυτές έδωσαν την αφορμή να αντιδράσει έντονα η Ελλάδα καθ΄ όσον έφτασαν θρασύτατα με την ελληνική ΑΟΖ.
Πριν από πέντε χρόνια η Κύπρος και η Αίγυπτος συμφώνησαν και οριοθέτησαν την ΑΟΖ και έτσι σταδιακά οι χώρες της Ανατ. Μεσογείου διευθετούν τις θαλάσσιες ζώνες τους και εκδίδουν άδειες έρευνας για πετρέλαιο. Επίσης η Κύπρος έχει οριοθετήσει την ΑΟΖ με τη Συρία και το Λίβανο. Η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας έχει γίνει και απομένει να γίνει και η οριοθέτηση της ΑΟΖ χωρίς προβλήματα.
Το μόνο κράτος που δεν θέλει να κλείσει συμφωνίες και διεκδικεί ότι βρεθεί μπροστά του είναι η Τουρκία. Η Τουρκία έφτασε να διεκδικεί τη νήσο Γαύδο, το μισό Αιγαίο, να ισχυρίζεται ότι τα νησιά δεν έχουν υφαλοκρηπίδα ούτε ΑΟΖ. Αντέδρασε έντονα και στη συμφωνία Κύπρου – Αιγύπτου και διεκδικεί μεγάλες περιοχές της ΑΟΖ της Ανατολικής Μεσογείου. Και όλα αυτά γιατί αν υπογράψουν όλες οι χώρες συμφωνίες μεταξύ τους, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο της θάλασσας, η ΑΟΖ της θα περιοριστεί στις ακτές της και μια κάποια ευρύτητα (ευρυχωρία) και εμπορική εκμετάλλευση θα έχει μόνο στο χώρο μεταξύ των λιμένων Αττάλειας και Αλεξανδρέττας. Εάν δε ιδρυθεί το Κουρδικό κράτος και συμπεριλάβει και εδάφη της Τουρκίας (όπως φαίνεται σε πολλούς από τους χάρτες που κυκλοφορούν) θα έχει έξοδο στη Μεσόγειο, περιλαμβάνοντας και την Αλεξανδρέττα, οπότε τα παράλια της Τουρκίας θα περιοριστούν μεταξύ Αττάλειας και Αδάνων.
Το σπουδαιότερο όμως σημείο, το σημείο κλειδί, είναι το νησί Μεγίστη (Καστελόριζο), το οποίο κατοικείται και διαθέτει ΑΟΖ. Αυτό αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα για την Τουρκία, γιατί η ΑΟΖ αυτή συνορεύει με τις ΑΟΖ της Κύπρου και της Αιγύπτου, άρα περιορίζεται η ΑΟΖ της Τουρκίας (χάρτης 3). Η Τουρκία πριν από αρκετούς μήνες ζήτησε από την Αίγυπτο να αγνοήσει το Καστελόριζο, κατά τις διαπραγματεύσεις της με την Ελλάδα για την οριοθέτηση της ΑΟΖ για να έχει αυτή θαλάσσια σύνορα με την Αίγυπτο, αλλά αυτό δεν έγινε δεκτό. Το Καστελόριζο απέχει 1300 μ. από τις νότιες ακτές της Τουρκίας και 110 χιλ. από τη Ρόδο (ανατολικά).

6. Συμπεράσματα
α. Η Σύμβαση της Γενεύης του 1958 και η Διάσκεψη για το Δίκαιο της θάλασσας του 1982 ισχύει για όλες τις χώρες, είτε το υπέγραψαν είτε όχι.
β. Βάσει αυτών έχουν και τα νησιά υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ.
γ. Η Τουρκική υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ της παύουν εκεί που αρχίζει η υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ των ελληνικών νησιών. Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκική υφαλοκρηπίδα φθάνει ως το μέσον της απόστασης που χωρίζει τις τουρκικές ακτές από τις ακτές των ελληνικών νησιών.
δ. Η Ελλάδα εδώ και δεκαετίες επιμένει ότι η μοναδική διαφορά της με την Τουρκία είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και έχει πολλές επαφές επίσημες και ανεπίσημες. Δεν κατόρθωσε όμως να πείσει τους Τούρκους, γιατί οι Τούρκοι δεν βασίζονται στο Διεθνές Δίκαιο. Η Ελλάδα, το δυνατό επιχείρημα της ΑΟΖ δεν το χρησιμοποίησε ποτέ. Τώρα φαίνεται να κινείται έστω και δειλά. Στο επεισόδιο με το Νορβηγικό πλοίο που ενεργούσε για λογαριασμό της Τουρκίας (πρόσφατα) έδωσε τις συντεταγμένες της ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό μπορεί να ήταν ή να φαινόταν μια παγίδα της Τουρκίας (όπως είπαν πολλοί), αλλά αυτό ουδόλως ενδιαφέρει την Ελλάδα. Ήταν μια ευκαιρία που αναζητούσε από καιρό τώρα. Άλλωστε η ΑΟΖ αυτή προσδιορίστηκε με βάση τις Διεθνείς Συνθήκες και όχι αυθαίρετα. ε. Μέχρι σήμερα ΑΟΖ έχουν δημιουργήσει 140 παράκτια κράτη.
στ. Όλη η Μεσόγειος είναι μία συνεχής ΑΟΖ (με διαχωρισμό κατά κράτος), γιατί οι αποστάσεις είναι μικρότερες των διακοσίων (200) ν.μ.
ζ. Το Καστελόριζο έχει ΑΟΖ.
η. Οι χώρες της Ανατολικής Μεσογείου (πλην Τουρκίας) είναι πρόθυμες να δημιουργήσουν ΑΟΖ διαπραγματευόμενες με τις γειτονικές τους.
θ. Η Τουρκία διέπραξε λάθος να προχωρήσει στη δημιουργία ΑΟΖ στον Εύξεινο Πόντο, ενώ δεν δέχεται το ίδιο για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
ι. Η Δύση σήμερα δεν φαίνεται διατεθειμένη να δικαιολογήσει την τουρκική αυθαιρεσία.
ια. Η Τουρκία επί σειρά ετών αποφεύγει τις συνομιλίες για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ ή κωλυσιεργεί γιατί γνωρίζει ότι δεν έχει το δίκαιο με το μέρος της. Τώρα που η Ελλάδα προσπαθεί να κλείσει συμφωνίες με τα κράτη της Ανατολικής Μεσογείου νοιώθει ότι απομονώνεται ή και οδηγείται σε αναγκαστική λύση, γιατί θα είναι η μόνη που διαφωνεί και διεκδικεί.
ιβ. Εάν οριστικοποιηθεί όμως μία συμφωνία οριοθέτησης της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας, με βάση το Διεθνές Δίκαιο της θάλασσας, η Τουρκία θα περιοριστεί στις ακτές της και σε μία ζώνη (μέση απόσταση από Κύπρο – Καστελόριζο) και θα έχει εμπορική εκμετάλλευση μόνο στο χώρο μεταξύ των λιμένων Αττάλειας και Αλεξανδρέττας.

7. Ενέργειες
α. Πρέπει να καμφθεί επιτέλους η τουρκική υπεροψία και να πεισθεί για το άδικό της. Αυτό θα γίνει μόνο με την τήρηση σταθερής και σκλήρής στάσης της Ελλάδας.
β. Πρέπει η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί το λάθος της Τουρκίας να δημιουργήσει ΑΟΖ στον Εύξεινο Πόντο, ενώ δεν δέχεται αυτό στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
γ. Πρέπει η Ελλάδα στις συζητήσεις με την Τουρκία να επιμείνει να συζητηθεί ταυτόχρονα η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ.
δ. Πρέπει να επιμείνει η Ελλάδα στις διαπραγματεύσεις της με την Κύπρο και την Αίγυπτο για τη δημιουργία και καθορισμό της ΑΟΖ, ότι το Καστελόριζο διαθέτει ΑΟΖ.
ε. Πρέπει η Ελλάδα επειγόντως να δημιουργήσει ΑΟΖ οριοθετώντας την με τα γειτονικά παράκτια κράτη προστατεύοντας τα κυριαρχικά δικαιώματά της και να έχει έτοιμο τον χάρτη για την ΑΟΖ με την Τουρκία.
στ. Δεν θα πρέπει η Ελλάδα, εάν τελικά υπογράψει συνυποσχετικό με την Τουρκία για προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, να ζητήσει μόνο οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας αλλά ταυτόχρονα οριοθέτηση της ΑΟΖ (και μόνον αυτά).
ζ. Πρέπει η Ελλάδα να αρνηθεί (και αυτό είναι η πραγματικότητα και το δίκιο) ότι υπάρχουν στο Αιγαίο «γκρίζες ζώνες».
η. Πρέπει να σταματήσει η Ελλάδα να υποστηρίζει την είσοδο της Τουρκίας στην Ε.Ε. (αποδείχθηκε ότι δεν ανταποκρίνεται στην εξομάλυνση των Ελληνοτουρκικών σχέσεων). Άρα η προσπάθεια είναι άσκοπη και άστοχη.
θ. Πρέπει η Ελλάδα να διατηρήσει και να ενισχύσει το ενιαίο αμυντικό δόγμα μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου, το οποίο θα συμβάλλει αποφασιστικά στην εδραίωση και κατοχύρωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της.
ι. Πρέπει η Ελλάδα να μη φοβάται ούτε τη δύναμη της Τουρκίας (αν έχει) ούτε μήπως χαλάσει το κλίμα που έχει δημιουργηθεί (από το 1999, όπως λένε). Σιγά το κλίμα.
ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΤΟ ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟ

Έκκληση της Επιτροπής Μακεδόνων Αθηνών και Πειραιά το 1903,
στις Ευρωπαϊκές δυνάμεις για προστασία του Ελληνικού πληθυσμού της Μακεδονίας
από τις δολοφονικές επιθέσεις των Βουλγάρων Κομιτατζήδων

Οι Μακεδόνες της Αθήνας και του Πειραιά βλέπουν ότι οι Βούλγαροι από την άλλη μεριά των Βαλκανίων εποφθαλμιούν την Μακεδονία, μια χώρα που πάντα ήταν Ελληνική, και ότι προσπαθούν να διαστρεβλώσουν την ιστορία και εθνογραφία της χώρας. Βρίσκοντας τους εαυτούς τους ανήμπορους με αυτόν τον τρόπο να παρασύρουν την πίστη σε μια Βουλγαρική Μακεδονία, έχουν βρει καταφύγιο στα μαχαίρια των δολοφόνων και στους δυναμίτες της αναρχίας.
Για αυτόν τον λόγο οι Μακεδόνες της Αθήνας και του Πειραιά, συνεδρίασαν σε ένα γενικό συνέδριο και υιοθέτησαν τα παρακάτω ψηφίσματα:
– Να διαμαρτυρηθούν ενάντια στην φρικτή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί από τις συμμορίες ληστών από την Βουλγαρία, με μοναδικό σκοπό να καταστρέψουν με φωτιά και σπαθί τα πάντα στην χώρα μας που έχουν να κάνουν με την Ελληνική Εθνικότητα.
– Να διαμαρτυρηθούν ενάντια στα ψευδή στοιχεία, τις τιμές που έχουν σκόπιμα τροποποιηθεί, έτσι ώστε να εξαπατήσουν την Ευρωπαϊκή κοινή γνώμη.
– Να διαμαρτυρηθούν ενάντια στο χύσιμο αίματος των αδελφών τους, απάνθρωπα δολοφονημένων από Βουλγαρικές συμμορίες και εναντίον των λεηλασιών, εμπρησμών και καταστροφών των χωριών τους.
– Διαβεβαιώνουν τις Δυνάμεις πως αν οι Μακεδόνες που έχουν υποφέρει τόσο απάνθρωπα από τους Βούλγαρους, είχαν πάρει τα όπλα τους, καμία από αυτές τις συμμορίες δεν θα ερήμωνε την χώρα τους. Δεν το έκαναν αυτό, γιατί δεν ήθελαν να διαταράξουν την ειρήνη στην Ευρώπη και γιατί δεν πίστεψαν ότι η Ευρώπη θα επέτρεπε τέτοια εγκλήματα να συμβαίνουν μπροστά στα μάτια τους.
Εν τέλει, διακηρύττουν ότι οι Μακεδόνες, αγανακτισμένοι από την παρατεινόμενη κατάσταση, νιώθουν υποχρεωμένοι να πάρουν τα όπλα και να υπερασπιστούν τους αδερφούς τους ενάντια στις συμμορίες από την Βουλγαρία.
Εργαζόμενοι κάτω από αυτήν την ιδέα, εκλιπαρούν την Ευρώπη να καταδεχτεί να προστατέψει την δυστυχισμένη χώρα τους ενάντια στους Βούλγαρους παλιάνθρωπους με το να βάλει ένα τέλος στο ζήτημα το οποίο είναι ντροπή για την ανθρωπότητα.

Πηγή:δίκτυο 21

Comments are closed.

ΤΑ ΕΝ ΑΠΟΣΤΡΑΤΕΙΑ ΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
9-Ιούλ-2015 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΤΑ ΕΝ ΑΠΟΣΤΡΑΤΕΙΑ ΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Αντώνης Κανάκης: για το δημοψήφισμα της Κυριακής: «Αυτή είναι η ήττα. Αυτή είναι η πραγματική χρεοκοπία»

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
4-Ιούλ-2015 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Αντώνης Κανάκης: για το δημοψήφισμα της Κυριακής: «Αυτή είναι η ήττα. Αυτή είναι η πραγματική χρεοκοπία»

Προσοχή! Το ευρώ αποτελεί μέρος πολυσυσκευασίας. Δεν κυκλοφορεί ξεχωριστά!

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
15-Ιούν-2015 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Προσοχή! Το ευρώ αποτελεί μέρος πολυσυσκευασίας. Δεν κυκλοφορεί ξεχωριστά!

Καζάκης:Ο ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΛΕΕΙ ΣΚΟΠΙΜΩΣ ΨΕΜΜΑΤΑ!

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
29-Ιαν-2015 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Καζάκης:Ο ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΛΕΕΙ ΣΚΟΠΙΜΩΣ ΨΕΜΜΑΤΑ!

Μήπως… υποτίθεται…;

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
20-Νοέ-2014 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μήπως… υποτίθεται…;

Η Ελλάδα στον γκρεμό: Πώς φτάσαμε ως εδώ….

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
30-Οκτ-2014 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Ελλάδα στον γκρεμό: Πώς φτάσαμε ως εδώ….

Ραχήλ Μακρή: Οι ΑΝΕΛ έχουν ύποπτη στάση (βίντεο)

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
8-Οκτ-2014 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ραχήλ Μακρή: Οι ΑΝΕΛ έχουν ύποπτη στάση (βίντεο)

Βίντεο με την ψηφοφορία στην Επιτροπή Δικαιοσύνης της Βουλής, στις 12.9.2013

Άρθρο του Συντ. Ομάδα
13-Σεπ-2014 I Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βίντεο με την ψηφοφορία στην Επιτροπή Δικαιοσύνης της Βουλής, στις 12.9.2013

    Διαφημιζόμενοι


Add new tag CIA Cinema Facebook Αφγανιστάν Βαλκάνια Γερμανία Γεωργία Γκουαντάναμο Γκρουέφσκι ΕΛΛΑΔΑ Επαναστατικός Αγώνας Ευρωπαϊκή Ένωση Ευρώπη ΗΠΑ Ηνωμένες Πολιτείες Ιράκ Ιράν Ισραήλ Κοζάνη Κοσσυφοπέδιο Κύπρος Μακεδονία Μπαράκ Ομπάμα Μόσχα ΝΑΤΟ Νέα Τάξη Νέα τάξη Πραγμάτων Οικολόγων Πράσινων Ομπάμα Ουάσιγκτον Ουκρανία Παγκοσμιοποίηση Πακιστάν Ρωσία Σινεμά Σκόπια Ταλιμπάν Τελευτέα Νέα Τουρκία Χίλαρι Κλίντον γρίπη των χοίρων επίθεση λαθρομετανάστες τρομοκράτες. Higilight (5.782)
Home (28)
Slide (343)
Video (523)
ΑΙΓΑΙΟ (60)
ΑΙΣΧΟΣ (112)
άρθρα και κείμενά μας (19)
Βαλκάνια (98)
Γράφουν… (2.361)
ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ (70)
Διεθνή Νέα (546)
Δικαστικά (112)
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ (1.048)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ (262)
ΕΛΛΑΔΑ (454)
Ενδιαφέροντα (542)
Επικαιρότητα (692)
Ευρωπαϊκά Νέα (193)
ΗΠΑ (69)
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΟΜΩΣΙΑΣ (25)
ΘΡΑΚΗ (11)
ΘΡΗΣΚΕΙΑ (44)
ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ (245)
ΙΣΤΟΡΙΑ (144)
Κοζάνη-Τοπικά Νέα (106)
Κυπριακό (154)
Μακεδονικό (91)
Νέα Τάξη (552)
Ντοκιμαντέρ (21)
Οικονομία (1.183)
Ομογένεια (14)
Πολιτική (2.167)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (102)
προβοκάτσιες (53)
Ρωσία (27)
Σκοπιανό (29)
ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ (139)
ΤΟΥΡΚΙΑ (85)
υγεία (28)
Ψυχαγωγία (62)

WP Cumulus Flash tag cloud by Roy Tanck requires Flash Player 9 or better.